Craft BLOG

Šta sve možete uz pomoć boje sa efektom table

 

Evo prilike da se podsetite školskih dana! Sa proizvodom Chalkboard painting (Boja sa efektom table) možete bilo koju glatku površinu pretvoriti u tablu za pisanje i crtanje kredom ili kreda markerom. U pitanju je boja na akrilnoj bazi tako da će odgovarati različitim površinama kao što je papir, karton, drvo, zidovi, gipsani ili glineni predmeti. Kako bi ostala trajna važno je da podloga na koju je nanosite bude suva i čista, bez masnoća i prašine, ali je uz to jako bitno i da površina koju bojite bude ravna i glatka kako bi kasnije kreda ostavljala jasan trag i efekat bio potpun.

Sjajno je to što ovakvu boju možete naći u više nijansi pa tabla ne mora biti dosadno zelena ili crna. A postoji čak i lak za efekat table koji možete premazati preko svake akrilne mat boje i tako napraviti zanimljive ukrase za svoj dom. Evo nekih ideja koje su nama zapale za oko:

 

 

Pretvorite svoj frižider ili front kuhinjskog elementa u tablu za crtanje. Ostavite svojim ukućanima poruku o tome šta je danas na jelovniku, upozorite ih na važne obaveze ili samo nacrtajte nešto što će im ulepšati dan. Ipak, prvo dobro razmislite da li ovo želite kao trajno rešenje jer boju kasnije ne možete skinuti.

 

 

2

 

Evo predloga kako da vam posle žurke ne ostane hiljadu i jedna uprljana čaša. Kada je na svakoj uredno ispisano ime onoga kome pripada neće se dešavati da se zagube i pomešaju pa neće biti ni stalnog posezanja za čistim čašama, a pritom izgleda zanimljivo i originalno. Za izvlačenje preciznih granica poslužite se slikarskom samolepljivom trakom. I naravno, izbegavajte pranje ovako obojenih čaša u mašini.

 

 

Na korpama i kutijama za odlaganje možete na ovaj način ispisati za šta su namenjene i tako sebi i svojim ukućanima olakšati potragu za sitnicama i njihovo vraćanje na mesto. Pustite mališane da sami napišu ili nacrtaju šta u kojoj od kutija za igračke stoji, možda im tako učinite sakupljanje igračaka zabavnije.

 

 

 

Napravite sebi kutak za planiranje, tačnije – zid za planiranje. Ovako će vam možda obaveze lakše pasti, pogotovo ako koristite krede u boji da razveselite i one najdosadnije poslove, a na kraju nedelje ili meseca ih jednostavno obrišite vlažnom krpom pa krenite sa ispisivanjem novih. Iskoristite ovaj zid i za motivacione poruke ili stvari koje treba memorisati tokom spremanja ispita (formule, datumi...).

 

 

 

 

Saksije sa začinskim biljem – budimo iskreni, začinsko bilje ne držimo u kuhinji samo kako bi nam bilo pri ruci kada kuvamo, već i zbog toga što lepo izgleda, a zelenilo osvežava prostor. Da bi izgledalo još bolje uredite i same saksije pomoću ovih boja i na svakoj ubeležite o kojoj biljci je reč. Istu stvar možete napraviti i na teglama za suve začine, crna mat boja će im dati eleganciju, a kredom ispisan tekst šarm modernog uređenja.

06

Ne sumnjamo da i vaši klinci vole crtanje po zidovima. Do sada su to radili krišom od vas, a šta mislite, kako bi reagovali kada biste im napravili zid na kom je crtanje dozvoljeno? U ovom slučaju je naročito dobro što možete naći i druge nijanse osim zelene i crne koja nije adekvatna za prostor za decu, pa zid može biti u roze, plavoj ili žutoj boji.

Znamo da je ono što vas najviše muči količina boje koja vam je potrebna kako pri nabavci ne biste kupili previše, ali ni premalo boje. Nije jednostavno odrediti jer utrošena količina zavisi od upojnosti podloge, od njene obojenosti, od toga da li je nanosite četkom ili valjkom, ali i od gustine koja može biti različita zavisno od proizvođača. Možete se voditi time da će vam za 1 kvadratni metar biti potrebno oko 100 ml boje, ali je ovo samo okvirna procena te imajte uvek rezervu pri ruci.

Još nešto oko čega verovatno niste sigurni jeste i koliko slojeva boje je potrebno. Ukoliko je boja ređa, a podloga kontrastna u odnosu na nijansu koju ste odabrali, moguće je da će vam trebati dva ili tri sloja kako bi podloga bila potpuno pokrivena i kako potezi četke ne bi bili vidljivi. Dok kod gušće boje i premaza valjkom može biti sasvim dovoljan jedan sloj. Pustite boju da se osuši pre nanošenja svakog narednog sloja i biće vam jasno kada je posao gotov – onda kada

Vrste papira za Dekupaž

Dekupaž... I vama su, verovatno, prva asocijacija salvete. Ali znate li čime to još sem njih možete da se poigrate u ovoj tehnici?

Iako su najpopularnije i najčešće korišćene, u nekim slučajevima salvete za dekupaž nisu najbolje rešenje zbog toga što su tanane i postanu providne u dodiru sa dekupaž lepkom, pa nalepljene preko tamnijih boja ne izgledaju tako kako ste planirali. Nekada vam je, dakle, potreban deblji papir, nekada specifičan motiv koji niste našli otštampan u veličini koja vama treba, nekada će vam pasti na pamet da fotografijom iz svoje arhive ukrasite predmet i date mu tako posebnu vrednost... Zato ćemo vas u današnjem tekstu upoznati upravo sa tipovima papira koji se mogu koristiti za dekupaž, kao i sa karakteristikama i mogućnostima svakog od njih.

 

 

Pirinčani/rižin papir

Pirinčani ili rižin papir je nešto puniji i čvršći od salveta. Naći ćete ga sa različitim motivima, obično u dimenziji 30x40 cm ili većoj, tako da je pogodan ako ukrašavate veće površine. Fin je, tanak i mekan te lepo prijanja na svaku podlogu, a neće se dešavati da imate problema sa stvaranjem nabora ili sa cepanjem prilikom lepljenja.

 

 

Najlakše ćete oblike „rezati“ ako iscrtate oko njih mokrom četkicom - to će opustiti papir i lagano ćete ga cepkati po iscrtanoj liniji. Naravno, ako poželite precizno izrezane motive, to ćete bez problema moći da uradite makazama. Naredni korak je lepljenje -  rad sa ovim papirom tražiće veću količinu lepka nego kada radite sa salvetama. Najbolje će biti da podlogu prvo premažete lepkom za dekupaž, postavite papir i prstima istisnete mehuriće vazduha, zatim premažete još jedan sloj lepka laganim, kružnim potezima od sredine ka krajevima papira, koristeći se mekom četkom. Jedna od dobrih strana koje olakšavaju baratanje pirinčanim papirom je ta što mu je potrebno više vremena da se natopi i omekša nego što je potrebno salvetama, pa imate mogućnost i da ga pomerate ako isprva niste sve dobro postavili. Po nanošenju lepka postaje transparentan i zato je najbolje da kao podlogu koristite svetlije boje kako bi odštampan motiv došao do izražaja.

Dekupaž papir

Ono što dekupaž papir razlikuje od ostalih i ono što je najbolje kod njega je da neće postati providan kada ga zalepite, već će boje ostati takve kakve su bez obzira da li ste ga nalepili preko svetle ili tamne podloge. Možda će vam zaličiti na ukrasni papir za pakovanje, ali znajte da se od njega razlikuje po sastavu – premazi koje ovaj papir na sebi ima prilagođeni su dekupaž tehnici.

 

 

Ovde ćete morati motiv precizno da izrežete makazama jer cepkanje neće dati dobre rezultate – s obzirom da papir nije transparentan dobili biste neuredne ivice što nikako ne bi izgledalo dobro (osim ako se poslužite akrilnom bojom i sunđerčićem kako biste ih naknadno prekrili i napravili lep prelaz). Dekupaž papir je potrebno potopiti u činiju sa vodom kako bi omekšao i kasnije bolje prijanjao na podlogu, nakon par minuta izvadite ga i ostavite na suvoj krpi ili ubrusu da upije višak vode. Lepak ćete premazati i ispod i preko papira, a kada je sve potpuno suvo premažite i slojem laka. Prilikom lepljenja obavezno prstima istisnite sav vazduh koji je ostao zarobljen ispod papira kako vam on kasnije ne bi pravio neravnine.

Salvete

Verujemo da nema potrebe da vam pišemo o karakteristikama salveta i načinu na koji se one režu i lepe, jer sasvim sigurno to sve odlično znate. Samo ćemo sa vama podeliti nekoliko saveta koji provereno funkcionišu:

Znate da se kod salveta koristi samo gornji sloj na kom je štampa najjača, ali savetujemo da prvo izrežete ili iscepkate ono što želite, pa tek onda odvojite slojeve - tako će rezanje biti jednostavniji posao. Ostale slojeve nemojte bacati već ih iskoristite za brisanje četkica, špahtli i slične stvari.

 

 

Za lepljenje salveta nije neophodno da lepak nanesete ispod salvete. Obzirom da su jako tanke, lepak će svakako prodreti do podloge i ako ga premažete samo preko salvete. Na ovaj način ćete sebi olakšati posao jer nekada ume da bude teško postaviti salvetu na svež lepak bez gužvanja, pogotovo kada lepite veće komade.

Ipak, ako vam je sigurnije da lepak nanesete i na podlogu, poslužite se elektricitetom – deblju foliju (onu od koje se izrađuju fascikle, na primer) protrljajte o svoju kosu ili o nešto vuneno, kada prislonite na salvetu koju želite da zalepite ona će se prilepiti za foliju i tako ćete moći bezbedno da je prenesete i postavite na podlogu koju ste prethodno premazali lepkom, a da ne dobijete neželjene nabore.

Štampa na papiru

Osim što ćete pronaći pirinčani papir, dekupaž papir i salvete koje na sebi već imaju sliku, možete i sami otštampati na njima bilo šta. Međutim, prazan pirinčani ili dekupaž papir je teže naći na našem tržištu, pa se možete poslužiti i običnim belim papirom za štampanje, pelir ili sličnim papirima sa malom gramažom, ali i salvetama ili papirnim ubrusima.

Najpoželjnije je da štampa bude urađena na laserskom štampaču kako se boje ne bi razlivale kada kasnije na papir nanesete lepak. Ako vam kojim slučajem laserski štampač nije dostupan, možete pokušati i sa „ink jet“ štampačem koji najverovatnije imate kod kuće, ali da se boje ne bi razlivale otštampano prepeglajte između dva lista papira za pečenje i tako fiksirajte boju. Načuli smo još i da će nekada biti dovoljno da otštampano samo isprskate nekim od fiksativa ili lakom za kosu, pustite da se osuši i onda nastavite sa uobičajenom procedurom lepljenja, pokušajte.

 

 

Kada koristite neki od ovih tananih papira, savetujemo da ih na krajevima prvo selotejpom pričvrstite na deblji papir pa ih zajedno ubacite u štampač, inače će se pogužvati unutra. Sem što ćete upropastiti papir, možete tako zaglaviti štampač.

Ako planirate da motive štampate na standardnom papiru za štampanje i ako vam pri lepljenju smeta njegova debljina i čvrstoća, poslužite se trikom potapanja papira u vodu, tako će omekšati. Naravno, ostavite ga nakon toga neko vreme na ubrusu kako bi se ocedio višak vode. Ako vam takav papir i dalje nije zgodan za rad, možete ga stanjiti pomoću selotejpa – zadnju stranu odštampanog motiva izlepite jakim selotejpom i potom ga lagano skidate, a sa njim će se skidati i sloj papira.

 

 

Novine, stare geografske karte, rukopise, fotografije i sve to što vam je palo na pamet takođe možete iskoristiti jednostavnim lepljenjem, ali ih možete na površinu preneti i pomoću nekih od proizvoda za transfer – ali to ćemo već morati da ostavimo kao temu za narednu nedelju.


Views and questions VISITORS

ChofzPRnNrroKsSvyLw
tits tits tits
20.09.2017 12:30

Sve što treba da znate o transfer tehnici

 

Na tržištu postoji nekoliko različitih transfer proizvoda za prenos otštampanih slika na površine poput drveta, stakla, keramike, plastike, tekstila ili sličnih materijala. Obično se koriste kao dopuna dekupažu ili u slučajevima kada podloga ili papir na kom je motiv ne odgovara klasičnoj dekupaž tehnici. Ovi proizvodi mogli bi se podeliti u dve grupe po načinu primene i važno je da ih razlikujete kako pri kupovini ne biste napravili grešku, jer ne samo da se drugačije koriste već se i izgled dobijenih rezultata razlikuje. Obzirom da je uz dekupaž i transfer tehnika dobila na popularnosti, verujemo da ste sa njom već upoznati, ali isto tako verujemo i da će vam neke od informacija iz našeg današnjeg teksta biti nove i od koristi.

 

 

Lepkovi i gelovi za transfer

Način upotrebe može se minimalno razlikovati zavisno od proizvođača, ali je sasvim sigurno da će vam uvek pored lepka ili gela za prenos motiva i predmeta na kom želite da se nađe, biti potreban i sam motiv. To može biti isečak iz novina i časopisa ili bilo koja fotografija otštampana na laserskom štampaču. Trebaće vam i četka za nanošenje lepka, lenjir/plastična kartica ili šta slično, komad sunđera i posuda sa vodom.

 

 

Lepkom ili gelom za transfer ćete premazati podlogu, zatim ćete istim lepkom premazati i otštampanu sliku i licem je zalepiti na mesto gde želite da ostane. Potom je potrebno da lenjirom pažljivo istisnete sve mehuriće vazduha koji su se zadržali između podloge i papira i ostavite da se dobro osuši (12 - 24 sata, zavisno od lepka, pratite uputstva proizvođača). Kada je potpuno suvo, vlažnim prstima ili sunđerom ćete prelaziti poleđinu papira laganim kružnim potezima kako bi papir omekšao i počeo da se guli. Skidanje papira je deo koji nije posebno zabavan i može potrajati jer morate to da radite oprezno i lagano kako ne biste oštetili samu sliku, ali će se isplatiti, sigurni smo. Poslednji korak je još jedan tanak sloj lepka preko dobijene slike, a završni sloj može biti i akrilni lak kojim ćete sve dodatno zaštititi.

 

Saveti:

Podloga na koju ćete motiv preneti može da bude glatka drvena površina, staklo, plastika, tekstil koji se ručno pere, keramika ili porcelan. Naravno, trebalo bi da bude čist, bez prašine i masnoća.

Obratite pažnju na to da slika mora da bude otštampana na laserskom štampaču kako se boje ne bi razlivale kada je premazujete lepkom.

Ukoliko motiv koji prenosite sadrži tekst ili brojeve, moraćete da napravite i otštampate inverznu kopiju i nju iskoristite, sem ako natpis „kao u ogledalu“ nije vaša ideja.

Možete se poslužiti fenom da ubrzate proces sušenja.

Naići ćete na lepkove posebno napravljene za transfer, ali ćete naići i na informacije da iste rezultate možete dobiti i sa bilo kojim dekupaž lepkom ili lepkom za drvo. Ukoliko imate mogućnosti pametnije je da nabavite proizvod koji je namenjen za prenos fotografija jer je sa njim jednostavnije i sigurnije raditi, prilagođen je potrebama ove tehnike.

 

 

Tečnosti za transfer

Najpoznatiji iz ove grupe proizvoda jeste Rastvor za transfer brenda Pentart. Ovakvim tečnostima možete da prenesete/prekopirate bilo šta otštampano laserskim štampačem na običnom papiru, a podloga može da bude drvo, komad tekstila ili hobi guma.

Ako se odlučite za ovu varijantu potreban vam je rastvor, podloga, otštampan motiv, štapić sa vatom ili samo komad vate, drvena špatula ili kašika, kao i pegla ukoliko transfer radite na tekstilu.

 

 

Odštampanu sliku licem okrenite ka podlozi i precizno je postavite tamo gde želite da se preslika. Pričvrstite selotejpom kako se ne bi pomerala tokom rada, a onda štapićem umočenim u rastvor kvasite poleđinu papira. Kada ste naneli transfer kašikom ili drvenom špatulom pređite preko cele površine papira i to tako kao da ga glačate, uz blagi pritisak. Kada pomerite papir na podlozi će ostati otisak, sačekajte da se prosuši pa ga prelakirajte nekim od akrilnih lakova. Na ovaj način možete prenositi crno-bele, ali i slike u boji.

 

 

Saveti:

Potrudite se da drvena površina bude glatka i suva, bez masnoća i prašine.

100% aceton može biti alternativna tečnost za transfer. Koristi se na potpuno isti način, ali nekada može dati bled otisak pa je potrebno više utiskivanja špatulom.

Ako koristite tekstil neka bude opran bez dodavanja omekšivača i lepo raspeglan. Takođe, u ovom slučaju dobijeni otisak nećete fiksirati lakom, već tako što ćete ga prepeglati preko papira za pečenje na umerenoj temperaturi.

Ako je motiv većih dimenzija savetujemo da radite deo po deo. Ovakvi rastvori brzo isparavaju pa se može desiti da površina na koju ste prvo naneli tečnost bude već suva dok stignete do kraja, pa biste dobili loš i bled otisak.

Šta je i kako se koristi sintetička smola za efekat slonovače - Ivory Resin

Ovog puta smo rešili da vas upoznamo sa jednim od najnovijih proizvoda brenda PENTART. Pozitivno nas je iznenadio svojim mogućnostima i originalnošću, tako da smatramo da zaslužuje ceo današnji tekst samo za sebe.

 

 

U pitanju je dvokomponentna masa za izlivanje, čije karakteristike će odgovarati onima koji uživaju u pravljenju nakita, ali i onima koji vole dekupaž tehniku ili bilo koji vid ukrašavanja sitnica za enterijer jer, možemo slobodno reći, detalji u ovom materijalu daju predmetu na kom se nađu elegantan i skupocen izgled. Ovaj proizvod je namenjen uglavnom pravljenju finih elemenata te zato dolazi u manjem pakovanju i što se nas tiče - to mu je jedina mana. Krajnji rezultat je bež, sjajna i glatka površina - zaista verna imitacija slonovače, pa ako niste vrsni poznavalac može se desiti da vas ovaj materijal zavara svojom čvrstinom i plemenitom bojom.

 

 

Kako se koristi?

Možete je koristiti za izlivanje oblika pomoću kalupa, možete je koristiti kao masu za popunjavanje šupljina u medaljonima ili sličnim komadima, a možete je izliti i na ravnu podlogu, ostaviti da se delimično stegne pa je rezati u trake ili pak rezati od nje oblike pomoću ukrasnih bušilica. U svakom slučaju, mogućnosti su velike zbog jedinstvenog načina upotrebe, zbog faze nakon 30 do 40 minuta sušenja u kojoj je masa poprimila oblik ali je i dalje otvorena za fino oblikovanje, kao i zbog toga što ne zahteva pečenje kako bi postala čvrsta i otporna.

 

 

U pakovanju se pored dve bočice sa komponentama (A i B) nalazi i pribor potreban za njihovu pripremu. Tečnosti ćete odmeriti i pomešati u razmeri 1:1 (jedan deo A i jedan deo B komponente), sjediniti i sipati u kalup, uliti u šupljinu u kojoj želite da ostane ili pak izliti na plastificiranu ravnu površinu. Nekoliko puta lagano kalup udarite o sto, kako bi mehurići vazduha izašli napolje ukoliko su se stvorili tokom mešanja. Nakon 30 do 40 minuta na sobnoj temperaturi masa će biti dovoljno čvrsta da je možete izvaditi iz kalupa ili odlepiti od podloge, ali će još uvek biti mekana i elastična kako biste mogli dodatno da je oblikujete ili sečete. Za 2 do 3 sata, zavisno od veličine izlivene figure, postaće potpuno čvrsta i njen izgled više nećete moći da menjate. Jedini način za obradu postaje fina šmirgla kojom možete ublažavati ivice ili neravnine.

 

 

Još jedna mogućnost i još jedna vrata otvorena za kreativnost jeste dodavanje boje – masu možete obojiti dok je u svežem stanju tako što ćete u nju sipati neku od tečnih boja na bazi alkohola ili dodati boju u prahu kakva je, na primer, Metalik pigment prašak. Sa druge strane, ako vam je cilj da boja bude samo na površini ili da ukras bude delimično obojen, možete koristiti akrilne boje ili sprejeve na akrilnoj bazi. A voštane paste kao i tečni metali su tu ako želite metalik efekat ili efekat starine.

 

 

Još nekoliko saveta

Za dobre rezultate je najbitnije da imate odgovarajuće kalupe – potrebni su vam kalupi od silikona ili mekane plastike jer iz čvrstih kalupa dobijeni oblik ne biste mogli da izvadite a da ga ne oštetite.

Ako masu izlivate na ravnu površinu povedite računa da bude plastificirana (neupojna) i glatka. Sa hrapave i upojne podloge nećete uspeti da je odlepite.

Ova smola se brzo steže pa se porudite da pripremite samo količinu koja vam je potrebna u tom trenutku, jer ono što ostane van bočica i osuši se postaje neupotrebljivo. Trebala bi da bude izlivena najkasnije 15 minuta nakon što ste dve komponente pomešali.

Komponente čuvajte u originalnim, dobro zatvorenim bočicama, jer su osetljive na svetlost i vlagu.

Nije na odmet da za rukovanje sa ovom smolom koristite zaštitne rukavice kako vaša kože ne bi došla u dodir sa njom. Tako ćete smanjiti mogućnost za pojavu iritacija, koje su moguće kao reakcija na neki od sastojaka iz smole.

 

 


Views and questions VISITORS

Kako na kreativan način koristiti o reljefne paste i gelove?

Ako se bavite slikanjem ili uživate u dekupažu i tehnikama sličnim njemu, verovatno ste se prilikom nabavke materijala sreli sa struktur pastama i gelovima i pitali na koji način se oni koriste i kako biste vi mogli da ih upotrebite na svojim delima. Čak i ako ih već uveliko koristite može se desiti da ne poznajete sve njihove oblike i mogućnosti jer na tržište često stižu novosti iz ove kategorije, pa neće biti na odmet da pročitate naš današnji blog, postoji šansa da saznate nešto novo.

 

 

Struktur pasta

Struktur paste ili akrilne paste za modeliranje, kako ih još možete naći, su u osnovi smeše akrilnog medijuma i odgovarajućeg punioca. Osim punioca u akrilni medijum mogu da budu dodati pigmenti koji će pastu obojiti, kao i različite čestice koje će joj promeniti strukturu pa će pasta imati efekat sitnog i grubog peska, snežni efekat ili finu strukturu sa bisernim sjajem. Dakle, možete ih kupiti u više varijanti, ali je svim struktur pastama zajedničko da ćete ih dobiti u teglicama kao tečnu ali gustu smesu i da će po sušenju sloj biti neproziran, čvrst, vodootporan i imati mat izgled.

 

 

Pošto su na vodenoj bazi mogućnosti sa ovim proizvodima su poprilično široke. Pre svega, možete i sami dodatno menjati njihov izgled dodajući pigmente, akrilne boje, pigment paste, pesak ili kakve druge prahove. Mešajte ih i nanosite pomoću slikarskih špahtli, a podloga može da bude drvo, slikarsko platno, karton, papir, pa i staklo i metal uz opreznost sa debljinom slojeva i uz odgovarajuću pripremu.

Da bi se sloj struktur paste osušio potrebno je najmanje pola sata, a ako su slojevi deblji i do par sati. Sve dok je sveža možete je dorađivati - utiskivati u nju, iscrtavati šare oštrim predmetima i gumenim češljevima, dodavati i oduzimati, ali možete da radite i na osušenim slojevima - da ih šmirglate, rezbarite, preslikavate akrilnim ili uljanim bojama. Do debljih nanosa uvek je sigurnije dolaziti iz više tanjih slojeva, koje ćete puštati da se osuše pre nego nanesete sledeći i tako izbeći pucanje paste.

 

 

Način na koji se struktur paste najčešće koriste kao dopuna dekupažu jeste u kombinaciji sa šablonima. Za sitnije šare odgovaraće finije paste, kakve su, na primer, Stencil paste u boji, koje će bolje popuniti šupljine i dobićete precizne i glatke oblike bez oštrih ivica. Kompatibilne su sa svim proizvodima na bazi vode pa se time otvara još novih mogućnosti, a preko potpuno suvih slojeva možete da radite i sa proizvodima na bazi ulja i razređivača (uljane boje, voštane paste, lakovi) što bi značilo - igri nikad kraja.

 

 

Upotreba struktur gelova

Struktur gel će, za razliku od paste, po sušenju postati transparentan i sjajan (sem ako koristite poseban gel sa mat efektom). Pogodan je za skoro sve površine, kao i paste, ali za razliku od njih slojevi gela će biti elastični te ovde nema rizika od pucanja. Takođe, može se kupiti u nekoliko varijanti – kao mat, sjajan, sa sitnim kristalima ili štrasom i u različitim gustinama. U štafelajnom slikarstvu je posebno koristan za mešanje sa akrilnim bojama i postizanje debljih a grubih nanosa koji zadržavaju svoj oblik i po sušenju – impasto ( s obzirom da čista akrilna boja ima tendenciju da se razliva i stapa). Pogodan je za postizanje akrilnih lazura – kada u gel dodate vrlo malo akrilne boje, osušeni sloj će biti obojen ali transparentan i sjajan, sa više ovakvih slojeva postiže se bogatstvo slično kao i sa lazurnim uljanim slikarstvom, ali za mnogo kraće vreme.

I gelovi daju mogućnost da ih kombinujete sa drugim proizvodima na akrilnoj bazi ili da u njih dodajete razne prahove, kuglice i šljokice, a pritom su i jako vezivo pa se mogu koristiti kao lepak u kolažiranju ili za lepljenje različitih stvari u tehnici dekupaža. Primenu imaju i kao zaštitni završni slojevi, posebno gelovi sa visokim sjajem jer stvaraju efekat staklene površine.

 

 

Kako je na tržištu ponuda ovakvih proizvoda velika, varijante mnogobrojne, a nazivi slični, savetujemo vam da obratite pažnju na opis proizvoda i preporuke koje proizvođač prilaže uz svaki od njih kako biste kupili baš to što vam je potrebno. Međutim, imajte u vidu da u kratkom opisu ne mogu biti nabrojane sve mogućnosti i načini na koji možete da ih koristite, pa budite slobodni da eksperimentišete.


Views and questions VISITORS

Bogi
Bogdanka Batajic
31.10.2017 15:15

Markeri za teksil - idealan start za modnog dizajnera

Boje za tekstil su sjajni proizvodi za sve kreativce koji uživaju u tome da stvaraju na podlogama koje nisu uobičajene i da svoja dela "izlažu" na malo drugačiji način. Takođe, super rešenje za one koji vole na sebi da ponesu unikat, a teško im pada kada treba izdvojiti veću sumu novca za takav komad garderobe, kao i za vas koje strašno nervira kada u gradu sretnete osobu koja ima baš istu majicu kao vi, ili pak za one koji imaju ideju da nekome poklone torbu, kecelju ili jastuk sa posebnim tekstom kakav se ne može kupiti.

 

 

Slikanje na tekstilu nije komplikovan i zahtevan poduhvat kako se možda isprva čini, a ako koristite markere i flomastere biće još manje zahtevno. Za razliku od rada sa bojama koje se kupuju u teglicama i nanose četkama ili sunđerima za slikanje, sa markerima nećete imati uprljanog pribora i nećete imati mogućnost da napravite haos u svom radnom prostoru, te je odmah sve jednostavnije. Istina jeste da njima ne možete da postignete sve efekte koje možete sa bojama iz teglica ili bojama u spreju, ali uz par trikova i markeri mogu dati fantastične rezultate. Pišemo vam koji su to trikovi i o čemu treba povesti računa u radu sa markerima za tekstil.

 

 

Priprema tekstila

Spremite tkaninu koju ste planirali da ukrasite tako što ćete je pre svega oprati bez omekšivača i ispeglati ako je potrebno i moguće. Između slojeva tkanine umetnite parče kartona kako se ono što budete crtali ne bi preslikavalo i na slojeve ispod, a špenadlama ili štipaljkama pričvrstite tkaninu i karton da bi sve ostalo na mestu tokom rada. Birajte prirodne materijale sa što manje elastina (do 20%), na njima ćete najlakše da radite i boja će sigurno lepo prijanjati te se kasnije neće ispirati i ljuštiti ni pri mašinskom pranju na većim temperaturama. Kod materijala sa većim procentom elastina i sintetike postoji rizik da se prilikom iscrtavanja linija materijal povlači za markerom i zapinje, ali ako ste ipak odlučili da radite na takvom materijalu rešenje će biti da liniju formirate iz kratkih crtica i tačkica sa dosta strpljenja.

 

 

Da biste olakšali sebi rad i smanjili mogućnost da napravite grešku poslužite se skicama. Iscrtajte najbitnije linije na komadu papira pa ga umetnite ispod tkanine kako bi se linije providele te ih precrtajte grafitnom olovkom koja će se već sa prvim pranjem skinuti. Kod tamnih i debljih tkanina ovo neće biti izvodljivo pa se tu oslonite na preciznost svoje ruke ili se poslužite rezanjem i precrtavanjem šablona.

 

 

Markeri za tekstil

Koristite markere i flomastere specijalno napravljene za rad na tekstilu. Možda ste načuli da i klasični akrilni markeri mogu da se koriste u ovu svrhu, ali vam to ne bismo preporučili sem za privremene natpise ili za tkanine koje neće biti često prane. Pratite uputstva sa pakovanja jer se mogu razlikovati od proizvođača do proizvođača, ali ono što je uobičajeno je da ćete pre svake upotrebe marker dobro protresti i nekoliko puta pritisnuti vrh o podlogu kako bi boja iz markera krenula. A kada završite sa crtanjem  izvadite vrh i isperite pod mlazom vode pa ga lagano vratite kada se osuši. Kod flomastera uglavnom nema ove procedure.

Fiksiranje crteža peglom

Ono što je obavezno kod skoro svih boja, markera i flomastera za tekstil jeste toplotno fiksiranje. Pošto se crtež osušio prepeglajte ga preko papira za pečenje ili okrenite tkaninu i prepeglajte sa naličja. Temperaturu  prilagodite materijalu, a paru obavezno isključite kako voda ne bi rastvorila još svežu boju. U nekim slučajevima nije zgodno koristiti peglu (crtanje na obući, na primer) pa crtež fiksirajte fenom za kosu koji minut duže.

 

 

Akvarel efekat sa markerima za tekstil

Kako smo već pomenuli, postoji par trikova  kojima se možete poslužiti da bi vaš crtež na tekstilu izgledao bogato iako koristite samo markere ili flomastere za tekstil. Jedan od njih je voda i akvarel efekat - nakvasite vodom deo gde želite da se boja razliva pa preko crtajte markerima - boja će se razlivati samo tu gde je vlažno, a ako nanesete nekoliko boja one će se stapati i praviti nove nijanse. Možete i prvo nacrtati ono što želite pa dok je boja još sveža mokrom četkicom crtež razmazivati ili ga kvasiti prskalicom. I to sve možete raditi u nekoliko slojeva, sa sušenjem tkanine pre nanošenja svakog narednog.

 

 

Pečate takođe možete koristiti u kombinaciji sa markerima, a šabloni će dobro doći ako su vam potrebna preciznija iscrtavanja poput slova. Sa masnim papirom ili folijom se možete poslužiti tako što ćete na njemu iscrtati ono što želite pa preslikati na tkaninu (samo vodite računa ako ispisujete slova na ovaj način jer će crtež biti obrnut, kao u ogledalu). Poigrajte se prvo sa starim komadima tekstila, a kada upoznate ove fantastične markere i otkrijete sve njihove mogućnosti pređite na ozbiljnije projekte koje ćete sa ponosom poklanjati ili šetati kroz grad dok vas svi budu zapitkivali gde ste to kupili.


Views and questions VISITORS

Kako iskoristiti magiju mineralnog praška

Ovo je proizvod koji će vam pomoći ako vaša ideja zahteva imitaciju kamena, stene ili peska. Moći ćete na skoro svakom materijalu da ga koristite jer su ovo čestice prirodnih minerala - na kartonu, drvetu, metalu, plastici, zidu, pa i slikarskom platnu. Biće zanimljiva dopuna u tehnici dekupaža, u tehnikama kolažiranja, može se upotrebljavati i u uljanom ili akrilnom slikarstvu za postizanje rustičnih efekata. Dakle, dobro je da imate nekoliko teglica sa ovim prahom u ateljeu jer im je primena zaista široka.

 

 

Mineralni prašak spakovan je kao suva materija u pakovanjima od 130 grama u nekoliko različitih boja i u tri različite granulacije - kao fini, srednje fini i grubi. Za njegovo korišćenje trebaju vam pomoćni proizvodi kojima ćete ga zalepiti na podlogu ili u koje možete da ga umešate i napravite smesu. Sve paste i gelovi na vodenoj bazi će odgovarati u tu svrhu, ali će dati različiti izgled, tako da je i u ovom slučaju najbolje da sami eksperimentišete i tako nađete kombinaciju koja vama odgovara.

Kako se koristi mineralni prašak

Jedan od načina je da na podlogu nanesete bazu u vidu sloja gel paste, akrilnog medijuma ili gušćeg hobi lepka koji u tom trenutku imate a koji odgovara podlozi koju ste pripremili, i preko njega pospete ove mineralne čestice. Potom bi bilo dobro da preko papirnog ubrusa rukom utisnete dodatno prah kako bi se bolje zalepio i ostavite 10 do 15 minuta da se prosuši. One čestice koje su došle u dodir sa lepkom ostaće zalepljene, one koje nisu otresite i vratite u teglicu do narednog korišćenja. Kako biste ga dodatno fiksirali i dodali sjaj, prah možete premazati slojem laka nakon što se baza potpuno osuši i učvrsti sve čestice za podlogu.

 

 

Igrajte se i uporedite kako ovaj prah izgleda umešan u struktur gel, struktur pastu, akrilni medijum ili sličnu masu. U tako dobijenu smesu možete dodavati i akrilne boje ili pigment paste kako biste joj promenili obojenje. Najlakše ćete je naneti na podlogu slikarskom špahtlom i njome je oblikovati, a koristite se slikarskom samolepljivom trakom ili šablonima da zaštitite mesta na koja ne želite da se čestice zalepe i napravite jedinstvene kompozicije. Jedina stvar o kojoj treba povesti računa kod ovog načina upotrebe je da ne preterate sa količinom praha u smesi kako ne bi bila suva i izgubila vezivnu moć - takva masa se ne bi uspešno zalepila na podlogu i ne bi ostala kompaktna i čvrsta posle sušenja već bi se odvajala i trošila.

Pomenuli smo već da mineralni prah možete da kupite u nekoliko različitih nijansi, ali ih možete i kombinovati sa akrilnim, pa čak i sa uljanim bojama. Svaka od takvih boja iz tube u sebi sadrži vezivo pa će manju količinu praha i sama boja vezati u sebe i za podlogu, ali za gušću smesu ipak iskoristite neki od akrilnih gelova, pasti ili veziva pa u to dodatno ubacite akrilnu boju. Uljajne boje možete koristiti i preko nalepljenog mineralnog praha ili preko paste napravljene sa ovim česticama, samo je bitno da prethodno sve bude potpuno suvo.

 

 

Možete se poslužiti ovim prahom da napravite imitaciju mozaika kakvu vidite u videu ispod. U originalnom obliku tehnika mozaika se zasniva na pravljenju kompozicije od kockica kamenja različitih boja i veličina koje se zalivaju malterom kako bi se povezale u celinu, a vi možete da iskoristite samolepljive trake ili mrežice da dobijete imitaciju prostora između kockica (fuga), a na jedan od dva već pomenuta načina (posipanjem minaralnog praha preko lepka ili njegovim mešanjem sa gelom) popunite kvadratiće.  Na ove načine možete ukrašavati i sitnice za enetijer kao što su keramičke i staklene figure, vaze ili drvene kutije za nakit, a ako primetite da čestice sa njih otpadaju i nakon sušenja premazite ih slojem gel paste ili bilo kog transparentnog laka za dodatno fiksiranje.

 


Views and questions VISITORS

Kreativnost na delu
Tatjana Petrovic
19.08.2017 16:01

Kako da sa zlatnom bojom zaobiđete kič i dođete o glamura

Kada su u pravoj meri zlatni detalji u vašem enterijeru biće odraz elegancije i glamura, a ako ste pripadnica lepšeg pola sitni pozlaćeni ukrasi na garderobi, cipelama ili u kosi daće prefinjenu notu vašem izgledu. Podsetićemo vas da je zlatna boja boja pobednika, boja bogatstva i moći, boja božanstva. Psiholozi tvrde da pozitivno utiče na naše samopouzdanje, sujeverni da privlači novac, a po Feng Shui-u ovo je boja prijateljstva i uspeha.

 

 

Obzirom da nam je danas zlatna boja dostupna u mnogo oblika, možemo da obojimo ili ukrasimo zlatnim detaljima šta god poželimo, samo je bitno da odaberemo pravi proizvod i odgovarajući način za njegovu upotrebu. Neke od njih navešćemo ovom prilikom kako bismo vam dali ideje na koje sve načine možete oplemeniti svoj prostor i napraviti sebi sitnice u ovoj boji.

Zlatna akrilna boja

Kao što znate, akrilne boje možete koristiti na različitim podlogama bez posebne obazrivosti, a i proces njihovog nanošenja je jednostavan. Koliko će akrilna boja biti verna imitacija zlata zavisi od njenog kvaliteta, od jačine pigmenata i tipa veziva, ali i od boje podloge, od toga da li je podloga glatka ili hrapava, koliko upija ili ne upija uopšte. Najbolje je da testirate varijante i pronađete kombinaciju koja vam se najviše dopada - upojnost podloge smanjićete premazivanjem primerom ili drugom akrilnom bojom, strukturu možete menjati uz pomoć struktur pasti i gelova, a ako se ispod zlatne boje nalazi topla boja poput narandžaste i sama zlatna će biti toplog tona, dok za hladan prizvuk treba obojiti podlogu nekom od hladnih boja poput plave. Za veće površine iskoristite akrilne boje u spreju, njima ćete postići ravnomeran i gladak izgled bez vidljivih poteza četke ili sunđera.

 

 

Tečni metal u zlatnoj nijansi

Tečni metal je proizvod na bazi rastvarača i odgovaraće radu na kartonu, drvetu, metalu, keramici i plastičnim osnovama. Ovaj naziv ga dobro opisuje - zaista će to biti izgled metala. Jednostavan je za upotrebu, takođe, potrebno je samo naneti ga četkom, ostaviti da se osuši i potom prelakirati, a možemo reći da je vernija imitacija zlata od akrilnih boja.

 

 

Voštana pasta sa zlatnim pigmentom

Relativno novi proizvodi o kojima smo već pisali, a kojima ste, kako smo primetili, oduševljeni isto koliko i mi.  U seriji Metalik voštanih pasti nalazi se i ova sa zlatnim pigmentom, sa njom možete dodati zlatnog sjaja preko površina obojenih akrilnim bojama ili reljefa napravljenih struktur pastama, ali je možete koristiti i na druge načine. O ostalim njihovim mogućnostima možete pročitati u našem blog-u posvećenom samo voštanim pastama.

 

 

Zlatna boja za tekstil

Ako ste planirali da na komadu svoje garderobe, na torbi, cipelama ili jastučnicama i zavesama dodate po koji zlatni detalj ili da ih cele obojite u zlatno (zašto da ne), dobra je vest da postoje boje za tekstil i u zlatnim nijansama. Obavezno poštujte uputstva koja je proizvođač naveo na pakovanju da bi rezultati bili dobri, nabitnije od njih je da tkanina bude čista pre nanošenja boje i da obojeni deo prepeglate nakon sušenja kako biste boju fiksirali. Klasične boje za tekstil su uglavnom preporučljive za prirodne materijali ili one sa do 20% sintetike, ali postoje i one boje koje odgovaraju materijalima kao što je koža i poliester (Leather boje) kod kojih nije potrebno fiksiranje peglom već samo sušenje od 2 ili 3 dana - vodite računa kada ih kupujete o tome na kakav materijal ćete ih nanositi i da li ga možete prepeglati ili ne.

 

 

Zlatna boja za staklo

Osim toga što na staklu možete koristiti akrilne boje i uz pomoć šablona ili slikarske samolepljive trake napraviti zanimljive efekte, možete se odlučiti i za boje za staklo koje će biti trajnije na ovoj podlozi jer su specijalizovane za nju, pogotovo one koje se fiksiraju pečenjem pa ukrašene komade možete prati čak i u mašini za suđe. Dodajte zlatnih detalja svojim čašama, vazama ili tanjirima, a možete to uraditi i na prozorima ili vratima. Prilikom kupovine obratite pažnju da li je boja transparentna ili pokrivna, da li je dozvoljeno pečenje kako bi se fiksirala i bila trajna ili može biti trajna i samo nakon sušenja na vazduhu.

 

 

Zlatna metalna folija

Nekada je verovatno jednostavnije samo obojiti to što ste naumili akrilnom bojom, ali moramo reći da ćete lepljenjem metalnih listića postići izgled mnogo bliži pravom zlatu, a uz to ovaj proces je jako zanimljiv izazov. Na tržištu je dostupno zlato u listićima i pozlata njima je posao za iskusne, ali je dostupna i njihova imitacija za one koji nisu profesionalni pozlatari - takozvana metalna folija. Listiće metalne folije je već jednostavnije lepiti jer su nešto deblji, ali opet dovoljno tanki da ih dahom možete oduvati i zgužvati pa savetujemo da se naoružate strpljenjem za ovakve poduhvate i da radite u zatvorenoj prostoriji kako vam strujanje vazduha ne bi pravilo probleme. Za neke će vam biti potreban poseban lepak, neke ćete moći staviti i preko bilo kog transparentnog lepka ili laka, a obavezno je da nakon sušenja prelakirate površinu kako se folija ne bi oštetila ili potamnela.

 

 

Tu su i zlatni prahovi, šljokice, perle, možete ih lepiti lepkovima za hobi u zavisnosti od podloge ili toplim lepkom ako vam je tako lakše. Budite oprezni sa količinom svih ovih zlatnih stvari, pazite da se ne zaigrate pa pređete granicu ukusnog i vaše delo prevagne u kič. Da li ste se već dosetili gde vam to nedostaje malo zlatne boje?

Kako napraviti trenutno najpopularniji poklon za mališane

Primetili smo da tihe knjige oduševljavaju sve, kako decu tako i nas odrasle. Ima, zaista, nečeg magičnog u njima! Da li je to do njihovih boja, do luckastih zanimacija na finim, mekanim stranicama ili je neka druga magija u pitanju? Ne bismo znali, možda je bolje da to pitate nekog od mališana. Mi vam jedino možemo dati odgovore na pitanja šta vam je potrebno da biste napravili knjigu od filca i koji su osnovni koraci u takvom projektu.

 

 

Pre svega, nemojte dopustiti da vas fotografije koje ćete videti u ovom blogu obeshrabre, nije komplikovano kao što izgleda. Istina je da zahteva dosta vremena i strpljenja, ali će rezultat iznenaditi sve oko vas i vas same, a reakcije vaših najmlađih će biti posebne pa vredi potruditi se. Takođe, kada planirate sadržaj imajte na umu da je poenta ovih knjiga da zabave decu i da im kroz zabavu pomognu u razvoju fine motorike, brzine razmišljanja i odlučivanja, pa je bitno zadatke na stranicama prilagoditi uzrastu i interesovanjima deteta kom je knjiga namenjena.

 

 

Šta je sve potrebno za tihu knjigu ?

Sečenje filca

Najbitniji alat su svakako oštre makaze. Ukoliko imate i ukrasne makaze koje prave dekorativne rezove ili bušilice to će vam olakšati posao. Imajte pri ruci i olovku, lenjir i šestar kojima ćete iscrtavati šablone ukoliko niste sigurni u svoje crtanje slobodnom rukom.

Šivenje i lepljenje

Trebaće vam igla i deblji konac u nekoliko boja. Ako ste spretni na mašini za šivenje to će, opet, olakšati i ubrzati posao. Ukoliko šijete ručno, imajte stpljenja, biće tu dosta sitnica i šavova koje treba uraditi. Ne morate sve ušivati, istina je da će šavovi knjizi dati toplinu (posebno oni ručno rađeni), ali se možete odlučiti i da svoju knjigu isključivo lepite pomoću univerzalnog lepka na bazi vode ili pištolja za lepak.

 

 

Filc

Kako sam filc ima mnogo različitih primena, ima i više oblika u kojima ga možete kupiti. Vama će biti potreban presovan filc u tablama koje su obično A4 formata ili nešto veće, dovoljno čvrst da može biti stranica knjige i nositi druge ušivene ili nalepljene elemente. Može biti od čiste vune ili sintetički i u različitim debljinama. Kada ga budete nabavili sami ćete proceniti da li je jedna debljina dovoljna za stranice da biste uspešno realizovali svoje ideje, ili je potrebno da spojite dva filca kako biste dobili jače stranice. Uobičajeno je da se za stranice bočnim šavom spajaju dva filca od 1mm različitih boja.

 

 

Druge sitnice

Što ih je više, to će biti više posla za male prste pa će biti zanimljivije, tako da savetujemo da ne štedite na dugmadima, perlama, cvetićima, malim drvenim štipaljkama i bubamarama, pokretljivim očima. Neka budu dobro pričvršćene i vodite računa da njihova veličina bude prilagođena uzrastu deteta. Pripremite satenske trake, kanape, pertle i čičak traku koja će pomoći u realizaciji zadataka kao što su puzle od filca.

 

 

Kako se prave tihe knjige ?

Kada imate sav potreban materijal prvi korak u izradi je osmišljavanje i skiciranje. Nemojte preskočiti grubo iscrtavanje plana svake strane da se ne bi dogodilo da vam kasnije izrezani elementi budu premali ili preveliki u odnosu na dimenzije stranice. Razmislite kojih dimenzija će knjiga biti! Najpraktičnije i najjednostavnije je da to bude veličina male sveske ili polovina A4 formata koji čak ni ne morate seći na pola već stranice samo preklopiti i spojiti po sredini. Kada ste dobro isplanirali pređite na rezanje svih potrebnih oblika, kanapa i trakica.

Sledeće što ćete uraditi je formiranje stranica i elemenata na njima - posao će biti lakši ako to uradite pre nego što spojite stranice u knjigu. Već smo pomenuli da to možete raditi šivenjem ili lepljenjem, a najbolje će verovatno biti da kombinujete ta dva načina - šivenje za krupnije stvari, a lepljenje za sitnice. Poslednji korak je spajanje strana u knjigu i završno ulepšavanje najsitnijim detaljima poput očiju i imena vlasnika knjige koje će učiniti da se oseća posebno važno.

 

 

Naći ćete mnogo primera i šablona koji vam mogu pomoći u osmišljavanju sadržaja i načina na koji ćete knjigu spojiti - odlučite se za onaj koji je vama najbliži i najjednostavniji. I nemojte brinuti ako šavovi nisu idealni ili se lepak razlio i gde ne treba, to je poslednje što će mališani primetiti, a sigurno im neće pasti na pamet da vam zamere, pogotovo ako su im knjigu napravili i poklonili omiljeni baka i deka ili najdraža tetka.

.


Views and questions VISITORS

Vitraž - umetnost slikanja na staklu

Da li ste imali priliku da se nađete ispred vitraža i da vam dah zastane od oduševljenja? Način na koji svetlost prodire kroz obojena stakla i formira sliku retko koga će ostaviti ravnodušnim. Oni koji poznaju proces kojim pravi vitraž nastaje znaju da to nije ni malo jednostavan posao, a znaju i da iza ovakvih dela moraju stajati posebno talentovani i spretni umetnici.

 

 

Sada se sigurno pitate zašto pominjemo ovu tehniku kada je jasno da je rezervisana za mali broj onih najtalentovanijih. Nećemo vam, naravno, pisati o pravim vitražima u ovom blogu, ostavićemo originalnu tehniku majstorima, ali ćemo se pozabaviti tehnikom izrade  „lažnog vitraža“ - ako ste neko ko voli da u svom domu ima jedinstvene ukrase ili neko ko voli da poklanja svojim prijateljima unikatne sitnice, a istovremeno volite četke, boje, slikanje i sve što je u vezi sa tim, dobro bi bilo da pročitate ovaj tekst i pogledate video.

Šta je to vitraž i ko može da ga radi ?

Vitraž je umetnost rezanja i spajanja raznobojnog stakla pomoću olovnih traka čime se dobije staklena celina koja obično bude ugrađena u otvore prozora ili vrata te prostoru u kom se nađe daje posebnost i u svako doba dana novi doživljaj. Po ugledu na pravi vitraž nastala je njegova imitacija koja je zapravo slika na staklu, ali će na sličan način oplemeniti vaš dom.

“Lažni vitraž“ (jasno vam je zašto ima takav naziv) je mnogo jeftinija varijanta, a materijal koji je za njega potreban je pristupačniji u svakom smislu. Zasniva se na tome da ćete pomoću kontur boja imitirati olovne trake, odnosno mesta na kom se spajaju dva stakla različite boje, a transparentnim bojama za staklo oslikavati polja uokvirena konturama. Osim boja trebaće vam malo preciznosti, malo spretnosti, mašte i strpljenja.

 

 

Trebaće vam i razređivač kojim ćete boje razrediti ukoliko one nisu na vodenoj bazi i nekoliko četkica od mekanih vlasi. Možete raditi na bilo kom staklu - na vratima i prozorima, na staklu koje će tek biti ugrađeno u njih ili na manjim komadima kao što su staklene čaše, vaze, tanjiri...  Samo, imajte na umu da nije preporučljivo kasnije koristiti ih kao posuđe jer hrana ne bi smela doći u dodir sa bojama, a osim toga, rizikujete da se vaš rad ošteti tokom pranja.

Kako napraviti sopstveni vitraž ?

Pre svega, pripremite staklo - operite ga deterdžentom i vodom i ostavite da se potpuno osuši, zatim ga prebrišite ubrusom nakvašenim alkoholom kako biste uklonili eventualne masnoće koje bi mogle ometati prijanjanje boja. Dobro je da staklo tokom slikanja bude u horizontalnom položaju kako bi se izbeglo slivanje i bežanje boje van kontura, pa se potrudite da ga postavite tako ako su u pitanju stakla na prozorima ili vratima koja se mogu skinuti.

 

 

Neophodna vam je ideja, a zatim i skica te ideje na papiru ili tanjem kartonu. Isplanirajte i iscrtajte olovkom mesta gde će biti konture na formatu koji je iste veličine kao i staklo na kom ste planirali da radite. Crtež podmetnite ispod stakla (ili ga ubacite u čašu, vazu, ili drugi stakleni predmet tako da se providi i bude vam vodilja pri radu) i pričvrstite ga selotejpom na par mesta da se ne bi pomerao.

Savet je da se tokom iscrtavanja kontura strogo držite crteža, jer svako odstupanje i dodavanje neplaniranih linija vas samo može zbuniti. Naravno, sveže greške možete srediti tako što ćete boju odmah obrisati papirnim ubrusom, a već osušene linije biste morali potopiti u mlaku vodu na neko vreme kako bi se opustile i odvojile, jer su kontur boje uglavnom na vodenoj bazi ali nakon sušenja postaju vodootporne.

 

 

Trebaće vam već pomenute kontur boje - naći ćete ih u malim tubama sa uskim otvorom koji omogućava ispisivanje tankih linija. Nešto su gušće od običnih boja i ta gustina će vam pomoći - neće dozvoliti da se vaša linija razlije već će ostati onakva kakvu ste je postavili. Ima ih u više nijansi, pa čak i kao bezbojna kontura i možete ih kombinovati ili se odlučiti za konturu u samo jednoj boji koja će vernije imitirati vitraž. Neka budu potpuno suve pre nego što počnete bojama popunjavati površine (potrebno im je uglavnom između pola sata i sat vremena da se osuše).

Što se tiče samih boja, za imitaciju vitraža, odnosno, oslikanu staklenu površinu kroz koju će prodirati svetlost, potrebne su vam transparentne/providne boje za staklo i pod takvom oznakom ćete ih i naći. Mogu biti na bazi vode, na bazi alkohola ili drugog rastvarača. Princip rada u sva tri slučaja je isti, sem što ćete one koje su na bazi vode razređivati vodom, a one na bazi alkohola isključivo alkoholnim razređivačem ili medijumom koji proizvođač preporučuje u tu svrhu. Ove boje dolaze u tečnom stanju i zato su tu konture koje ste ranije postavili a koje će sprečiti njihovo razlivanje i slivanje. Za rad će vam najviše odgovarati okrugle, mekane, prirodne ili sintetičke četke.

 

 

Boje možete mešati na paleti ali i direktno na staklu nanoseći jednu do druge i puštajući ih da se stapaju i same prave nove nijanse. Razblaživanjem rastvaračima koji su preporučeni za vaše boje one će postati tečnije, a tim rastvaračima ćete i prati četke. Ukoliko želite svetlije i prozračnije tonove potrebno je da ih mešate sa bezbojnom varijantom „boja“, i to takođe, možete raditi odmah na staklu.

Kada se završili svoj rad ostaje vam da se hvalite i budete pažljivi prema njemu. Boje za staklo će biti otporne na vodu nakon sušenja, neke od njih će podneti i mašinsko pranje, ali preporučujemo da budete nežni i čuvate ih baš kao što se čuvaju sva likovna dela. Ovo je tehnika koja će tražiti da budete strpljivi i pažljivi, dakle, nemojte žuriti - vratiće vam tako što će u vaš dom doneti puno pozitivne energije.

Postoji, naravno, još načina da ukrasite i osvežite staklene površine, tu su i pokrivne boje za staklo, akrilne boje, pa i boje kojima možete napraviti nalepnice za svoje prozore, ali su to nove teme kojima ćemo pokloniti pažnju narednih puta.


Views and questions VISITORS

Koliko zaista znate o vintage mediju

Sigurno ste se nekada sreli sa komadom nameštaja koji na sebi ima toliko godina da je njegova boja već istrošena i oljuštena. Složićete se da takva komoda, stočić, stolica ili pak kutija za nakit učini prostor u kom se nađe posebnim jer sa sobom nosi sve te godine i tragove onoga kroz šta je prošla. Ako niste imali sreće da nasledite tako nešto od svojih baka i deka, a želite da oplemenite svoj dom notom starine, možete se poslužiti trikovima pri farbanju kojima ćete postići upravo takav izgled - izgled stare boje ispod koje proviruje prethodna boja.

Ovaj efekat je jako popularan u poslednje vreme, naročito kao dopuna dekupažu. A ako ste pomislili da je proces kojim se postiže komplikovan i dugotrajan - varate se. Nije neophodno ni da ste posebno talentovani i vešti sa četkama i bojama, potrebna vam je samo jasna ideja i dobra volja. Osim uobičajenog pribora za farbanje, trebaće vam još i Vintage medij - tečnost koja će pomoći da se sloj boje lakše oljušti tamo gde vi to želite, a objasnićemo vam koji je redosled i način nanošenja akrilnih boja i medija kako biste uspešno dobili ovakav izgled.

 

 

Ono što će vam biti potrebno pored medijuma su najmanje dve akrilne boje različitih nijansi, akrilni lak kojim ćete na kraju sve zaštititi, finija šmirgla, kao i sunđeri ili ravne četke sa sintetičkim vlasima kojima ćete nanositi boju, medij i lak. Biće vam potreban i komad na kom želite postići ovaj efekat, naravno. Ne postoji ograničenje po pitanju materijala od kog će on biti, ali obratite pažnju na njegovu pripremu kako bi vaš rad bio trajan. Neophodno je da površina bude suva i čista, a nešto više o pripremi podloga možete pročitati u našim prethodnim tekstovima o pripremi drvene podloge za dekupaž .

 

 

Kako se koristi Vintage medij ?

Na pripremljenu površinu nanesite prvu akrilnu boju u jednom sloju i ostavite da se potpuno osuši. Možete je nanositi pomoću četke ili sunđera, onako kako je vama lakše i kako to inače radite. Na kraju procesa ovo će biti boja koja će provirivati ispod oljuštene završne boje, te imajte to na umu kada birate njenu nijansu. Naravno, možete se igrati i eksperimentisati pa nanositi više boja u ovom prvom sloju i time dobiti bogatiji izgled.

 

 

Nakon što je sloj prve akrilne boje potpuno suv, možete naneti Vintage medij. Njega ćete nanosit samo na ona mesta sa kojih želite da se naredni sloj boje oljušti. Dobro promislite i isplanirajte na kojim delovima želite da se efekat oljuštene boje pojavi, hoće li to biti možda samo ivice ili čitava površina.

 

 

Medijumu koji ste naneli dovoljno je oko 15 minuta kako bi se osušio, posle tog vremena možete preći na nanošenje narednog sloja - završne boje. Neka to bude tanak i ravnomeran sloj, savetujemo da za njega koristite četku jer ćete njome najlakše kontrolisati debljinu.

Kako se postiže starinski efekat sa Vintage medijom ?

Kada se i drugi sloj boje osušio, finom šmirglom krenite u šmirglanje onih partija gde ste nanosili medijum. Primetićete kako se završna boja skida, a ispod nje pojavljivaće se boja koju ste prvu naneli.

 

 

Kada ste zadovoljni izgledom suvom četkom ili mekom krpom uklonite svu prašinu nastalu šmirglanjem, pa obojene delove zaštitite nekim od završnih akrilnih lakova. Najčešće se upotrebljavaju mat lakovi kako bi izgled bio verniji i približniji izgledu starinskog nameštaja, ali budite slobodni da odaberete onaj koji se vama dopada i uklapa u delo.

 

 

Naravno, ako ste isplanirali da se na predmetu nađe i ukras poput dekupaža, želite da „kolažirate“ određeni materijal na njega ili da pomoću šablona i strukturalnih pasti napravite reljefni natpis, lakiranje završnim lakom odložite za kasnije kada sve bude završeno i potpuno suvo. Ovaj efekat, dakle, možete bez straha i poteškoća kombinovati sa drugim proizvodima koji su na bazi vode, ali i onih koji su na bazi rastvarača uz dozu opreza.


Views and questions VISITORS

Šta su to voštane paste i kako se koriste

Voštane paste su vam verovatno poznate iz stolarskih majstorija ili iz slikarskih ateljea - možda ste viđali da stolari bezbojnom ili blago obojenom gustom smesom premazuju drvene površine i nakon toga ih dugo poliraju. Tim zahtevnim postupkom dobijaju jedan diskretan i prirodan sjaj na nameštaju čiju toplinu ni jedan savremeni lak ne može imitirati. Nekada su recepture za takve paste bile strogо čuvana zanatska tajna i njihova priprema je bila dugotrajan proces, a danas ih možete kupiti već pripremljene i izbeći taj deo posla

Osim ove bezbojne varijante na tržištu su se pojavile i voštane paste u boji i upravo će one ovog puta biti u centru pažnje. Način upotrebe kod svih proizvoda ovog tipa je sličan, ali na našim prostorima ćete najčešće naići na paste brenda Pentart te ćemo se mi njihovim karakteristikama baviti u današnjem blogu.

 


Voštana pasta Pentart - Transparent

 

Pentart voštane paste u boji

Radi se o proizvodima koji su napravljeni od pčelinjeg voska sa dodatkom ulja narandže, određenih pigmenata i čestica sjaja. Za razliku od transparentne paste, nisu namenjene samo drvenim površinama već ih možete koristiti na različitim podlogama, gotovo da nema ograničenja. Brend Pentart nudi veliki izbor varijanti i nijansi ovog proizvoda, pa ih možete naći kao voštane paste u boji, metalik voštane paste ili one sa presijavajućim efektom - Kameleon voštane paste. Postale su obavezan deo hobby materijala svakog malo ozbiljnijeg kreativca i najčešće se upotrebljavaju u kombinaciji sa dekupažom, kolažom, prilikom pravljenja nakita ili u poslovima oko restauracije starog nameštaja i ulepšavanja novog. Upotreba je jednostavna, a kada upoznate njihove snažne pigmente nalazićete im primenu u svakom svom projektu jer je zaista uživanje raditi sa njima.

 



Voštane paste Pentart - u boji

 

Kako se koriste voštane paste

Nisu zahtevne za košrišćenje pa uz njih ne dolaze nikakva posebna uputstva koja bi vas ograničavala, ali mi ćemo vam dati nekoliko saveta i ideja kako biste znali kako postupati kada se prvi put sretnete sa ovim proizvodima i kako biste umeli iz široke ponude odabrati baš onu koja vam je potrebna.

Pre svega, znajte da je voštana pasta pakovana u kutijicama od 10 ml i 20 ml, ali bez brige, ovo je proizvod koji se jako sporo i teško troši jer se koristi u tankim slojevima. Možete ih koristiti na različitim podlogama - koristite ih direktno na drvetu, metalu, keramici ili na površinama  prethodno premazanim primerom, primer pastom, akrilnom ili dekor bojom (nijansu odaberite zavisno od vaše ideje, ali po našem iskustvu  efekat je lepši i vidljiviji na tamnijim podlogama).

 


Voštane paste Pentart - Metalik u boji

 

Mogu se koristiti kako na glatkim tako i na hrapavim površinama. Međutim, ako planirate da koristite neku od voštanih pasti za isticanje pukotina, morate znati da ćete višak malo teže odstraniti zbog količine i jačine pigmenata koje sadrže, pa je bolje da se opredelite za antik paste koje su namenjene tome. Pasta se najlakše nanosi i utrljava prstima ili mekom tkaninom, nanosite je kružnim pokretima u tankim slojevima.

 

 

Kada je u pitanju transparentna voštana pasta, njenim klasičnim nanošenjem i poliranjem dobićete providan zaštitni sloj sa blagim sjajem, ali možete dobiti i zanimljive efekte kombinovanjem sa tečnostima za bojenje drveta . Setite se eksperimenata iz osnovne škole sa voskom i vodenim bojama - delovi na koje nanesete vosak ili u ovom slučaju voštanu pastu, neće se obojiti ukoliko preko njih pređete bojom na vodenoj bazi, poigrajte se.

 

 

Na samom početku smo pomenuli  i slikarske ateljee - da, transparentna pasta ima primenu i u slikarstvu. Osim što se može koristiti za mešanje sa uljanim bojama, možete je koristiti za lakiranje štafelajne slike ili ukoliko je slika neujednačenog sjaja (sa previše sjajnim ili previše matiralim delovima) tako što ćete prstima utrljati manju količinu ove paste na problematične partije.

Koristite ih samostalno ili kao dopunu određenim proizvodima poput lakova za izazivanje pukotina. Transparentnu ili voštanu pastu u boji možete koristiti i u kombinaciji sa šablonima i struktur pastama/gelovima - na dobro osušene reljefne površine nežno nanesite voštanu pastu kako bi se istakli ispupčeni delovi.

 


Voštane paste Pentart - Metalik

 

Pasta ima miris narandže i to, naravno, nema nikakvog uticaja na izgled, ali bi bilo dobro da provetrite prostoriju nakon što završite ili u toku rada ako proces potraje neko vreme. Nakon sušenja koje obično traje par sati koliko je potrebno rastvaraču da ispari, poželjno je površinu premazati zaštitnim lakom na bazi rastvarača. Ovaj korak nije neophodan, zavisi od toga gde i na koji način ćete kasnije čuvati predmet koji ste ukrasili - ukoliko će često biti dodirivan i izložen prašini ipak ga zaštitite slojem laka.


Views and questions VISITORS

Kako se mogu koristiti akrilne boje kao hobby pribor

Da li ste imali prilike da se sretnete sa akrilnim bojama i da upoznate sve njihove vrline? Imaju ih zaista puno! Veoma su cenjene kao hobi materijal ali i u štafelajnom slikarstvu od kako se na tržištu aktivno pojavljuju medijumi  uz čiju upotrebu se njihov izgled može približiti izgledu uljanih boja. Proizvođači razumeju potrebe nas kreativaca pa nam svako malo stižu varijacije ovih boja (metalik, mat, mekana akrilna boja, akrilna boja u spreju), kao i varijacije lakova na akrilnoj osnovi (sa šljokicama, mat lak, sa visokim ili diskretnim sedefnim sjajem), pa i različite akrilne struktur paste i gelovi.

 

 

Gotovo je nemoguće da ne nađete način i proizvod kojim ćete realizovati svoju ideju, a udruženi daju zaista neverovatne mogućnosti. Jedino je bitno da ih dobro upoznate i proučite način njihove upotrebe i zato smo vam mi za ovaj blog spremili nekoliko osnovnih stvari koje biste trebali da znate a koje će vam sigurno olakšati rad.

Za koje površine se mogu koristiti akrilne boje?

Pogodne su za bojenje i oslikavanje različitih površina (slikarsko platno, tekstil, karton, papir, drvo, metal, plastika, staklo pa i zidovi i čega god se još setite) jer su na vodenoj bazi, elastične su i dobro prijanjaju na sve površine, a nema rizika da će tokom vremena doći do nekih neželjenih reakcija sa podlogom na koju su nanete ili da će oksidirati i požuteti. Ukoliko želite da dodatno produžite i osigurate njihovu trajnost možete koristiti primer ili geso kao pripremni sloj, a na izrazito glatke površine boju nanosite sunđerom.

 


Akrilna boja Pentart - Metalik

 

Upotreba akrilnih boja je jednostavna jer je za njihovo razređivanje potrebna samo voda, ne zahtevaju posebne rastvarače ili poseban pribor i pripremu, a četke ćete oprati vodom bez ikakvih problema (samo uradite to odmah nakon slikanja). Možete sa njima raditi bilo gde i bilo kada - ne morate imati posebnu prostoriju u kojoj ćete slikati ili dekorisati svoje delo. Slobodno iskoristite dnevnu sobu kao atelje ako niste u mogućnosti da izdvojite poseban kutak za rad, jer akrilne boje nemaju štetna isparenja jakog mirisa poput uljanih boja i njihovih rastvarača.

 

 

Da li se akilne boje brzo suše?

Brzo se suše i mislim da je to prva asocijacija na akrilne boje svakom slikaru jer se sloj ove boje suši zaista brzo - između 5 i 30 minuta (zavisno od debljine sloja), dok kod uljane boje, na primer, period sušenja traje danima i nedeljama. Uglavnom se ovo smatra njihovom prednošću, međutim, postoje situacije u kojima slikar želi da naslika detalj ili pak čitavu sliku tehnikom "mokro na mokro" (na taj način se boje delimično stapaju i mešaju na samom platnu i to daje posebnu draž) pa mu zbog brzine sušenja ove boje to ne dopuštaju. I za takve situacije pojavilo se rešenje – postoje medijumi, posebna sredstva koja mogu usporiti sušenje akrilnih boja.

 


Akrilna boja Pentart - Sjajna

 

Kako se mešaju akrilne boje?

Osušena boja ne može se rastvoriti vodom i terpentinom - ovo znači da je jako otporna na sve slučajne ili namerne nezgode i vremenske uslove. Ali to znači i da morate biti oprezni sa količinom boje koju istiskate na paletu jer kada se neiskorišćena boja osuši postaje neupotrebljiva. Morate biti oprezni i sa priborom i garderobom tokom i nakon rada – četke, sunđere i špahtle treba na vreme oprati, a garderobu je najbolje zaštititi jer je osušenu boju moguće rastvoriti samo nekim od jačih rastvarača (ksilenom ili acetonom) ali takve supsance će skinuti osnovnu i boju vaše tkanine.

 

 

Morate znati i da akrilne boje kada se osuše potamne za nijansu. To se dešava jer u sebi sadrže akrilno vezivo koje je inače belo dok je u tečnom stanju, a kada se osuši postaje transpatentno. Ovo svojstvo uglavnom ne predstavlja problem u radu jer razlika u nijansi sveže i osušene boje nije značajna. Suva boja ima diskretan plastični sjaj, neće biti mat poput tempere ali neće imati ni sjaj kakav imaju uljane boje nakon sušenja (sem ako ne odaberete akrilnu boju sa mat ili sjajnim efektom).

 

 

Onima koji se bave dekupažom ili kolažima biće značajna informacija da akrilno vezivo mogu koristiti za lepljenje kanapa, papira ili sličnih materijala na podlogu. Takođe, značajna je informacija da akrilne boje mogu kombinovati sa dekupaž lepkovima i lakovima na vodenoj bazi (kao i na bazi rastvarača, ali uz dozu opreza) uz pravilo da svaki sloj mora biti suv pre narednog, ako nije navedeno drugačije. Možete ih mešati i sa struktur pastama i gelovima ili ih nanositi preko osušenih slojeva ovih proizvoda  i na taj način dobiti zanimljive reljefne površine bogatog izgleda.

 


Akrilna boja Pentart - Mat

 

Da li se mogu mešati uljane i akrilne boje?

A ako ste pak slikar koji se odlučio za rad akrilnim bojama zbog njihovog brzog sušenja ili neke druge prednosti, ali vašoj slici nedostaje sjaj i efekat uljanih boja, slobodno možete slikati uljanim bojama preko suvih slojeva akrilnih boja. Kod ove kombinovane tehnike jedino i najbitnje pravilo je da se isključivo na suvi sloj boje pripremljene jednim vezivom nanosi sloj pripremljen drugom vrstom veziva (u ovom slučaju akrilnim vezivom).

 

 

Ovoj vrsti boja nije neophodna zaštita u vidu završnih lakova, ali je svakako poželjna i zbog boljeg izgleda i zbog postojanosti i trajnosti. Odlučite se za akrilni lak ili lak na bazi rastvarača jer će bilo koji od ta dva akrilne boje dobro podneti - još jedna njihova vrlina.


Views and questions VISITORS

Koje su prednosti dvokomponentog laka sa efektom pukotina

Sigurno se sećate prošlog bloga u kom smo vam pisali o dražima pukotina na starom nameštaju i drugim dekorativnim predmetima. Tada smo vam predstavili jedan od načina i proizvod uz pomoć kog ih možete dobiti na svom komadu - pisali smo vam o laku koji se nanosi između dva sloja različitih akrilnih boja izazivajući da gornji sloj puca, a kroz pukotine proviruje prva boja. Ukoliko vam pak nije potreban efekat ispucale boje, već efekat ispucalog laka kroz koji će se videti vaš rad u tehnici dekupaža ili slično, ovom prilikom vam pišemo upravo o takvom proizvodu.

 

 

Dvokomponentni lak sa krekl efektom

Dvokomponentni lak sa efektom pukotina se sastoji iz dve različite tečnosti. Nanose se jedna preko druge i tokom njihovog sušenja nastaju pukotine na gornjem sloju. Možete ga naći u više varijanti zavisno od izgleda linija koje nastaju njegovim sušenjem (fine linije, mikro pukotine, nasumične pukotine...).  Za ovaj proces potrebne su vam četke za nanošenje komponenti, može vam biti potreban fen da ubrzate proces sušenja, antik pasta ili sličan proizvod koji ćete naneti preko ispucalog sloja bez kog pukotine ne bi bile lako uočljive, kao i završni lak kojim ćete svoj rad zaštititi.

 

 

Kako koristiti dvokomponetni laka s efektom pukotina?

Postupci su isti, bez obzira za koji proizvod se odlučite, da li je to lak za fini krakel efekat, lak sa efektom pukotina i pliša ili neki drugi od lakova za izazivanje pukotina iz dva dela:

1. Prvi korak nakon pripreme (koja treba da sadrži skidanje prašine i odmašćivanje podloge) biće nanošenje prve komponente četkom. Krajnji rezultat će u velikoj meri zavisiti od načina nanošenja i debljine slojeva dva laka, pa tako ovaj prvi sloj ne bi smeo da bude previše tanak, ali nemojte ni da preterate sa količinom laka. Bilo bi dobro i da pre njegovog nanošenja proverite kako se podloga ponaša - uradite mali test tako što ćete negde u uglu naneti malo proizvoda , ako zaključite da je podloga previše upojna poželjno je da je pre prve komponente premažete primerom ili akrilnom bojom koji će je učiniti neupojnom. Jako je važno da ovaj sloj mora biti suv pre nanošenja sledećeg (ubrzavanje sušenja fenom nije preporučljivo). Obično je prva komponenta mlečno bele boje, a kada se osuši postane transparentna - tada je spremna za naredni sloj, bez obzira što još uvek može biti po malo lepljiva na dodir.

2. Drugi sloj takođe nanesite četkom i isto kao i kod prvog vodite računa na debljinu i ravnomerno nanošenje (kada je sloj nanet ravnomerno,odnosno kada je u svim delovima približne debljine, sigurno je da će se svuda podjednako brzo sušiti). Kod  ove druge komponente možete bez bojazni koristiti fen da ubrzate sušenje, samo ga držite na udaljenosti od 30 cm bar i neka vazduh ne bude previše topao.

3. Kada i drugi sloj bude suv možete površinu pogledati na svetlu - primetićete pukotine. Da bi  bile vidljivije potrebno je da ih premažete nekom od pasti (voštane paste, antik paste) ili tečnom patinom koja će se uvući u pukotine i na taj način ih istaći. Nanesite je prstima, sunđerom ili četkom, zavisno od gustine, a višak odstranite krpom.

 

 

Takođe, i ovaj lak možete koristiti u obrnutom postupku – za ukrašavanje staklenih tanjira ili činija, na primer. U tim slučajevima prvo ćete naneti lak kako bi nastale pukotine, zatim pastu kojom ćete ih istaći, prelakiraćete završnim lakom, a onda zalepiti salvetu ili šta već vaša ideja zahteva. Preporučujemo da, koji god postupak da koristite, nakon sušenja od najmanje 24 časa dekorisani predmet zaštitite akrilnim ili lakom na bazi rastvarača (zavisno šta zahteva poslednji sloj) jer većina ovih proizvoda nije vodootporna nakon sušenja.

 

 

Izgled pukotina zavisiće od toga koji lak ste odabrali, od pravaca poteza kojim ste komponente nanosili, ali će zavisiti i od debljine slojeva. Poznato vam je iz prethodnog bloga da deblji slojevi daju šire linije pukotina, a tankim slojevima se dobijaju fine pukotine.  Ovaj lak je pogodan za različite materijale (drvo, staklo, keramika, porcelan), ali kao što smo već pomenuli – vodite računa o upojnosti podloge kako bi rezultati bili dobri i vaš rad uspešan.

 


Views and questions VISITORS

Kako koristiti lak sa efektom pukotina na pravi način

Ljubitelji starinskog nameštaja potroše dosta vremena tragajući za komadima koji na sebi imaju dobru patinu, odnosno, ispucale slojeve boje i laka. Pukotine koje su nastajale godinama daju mu šarm i toplinu. Ako niste od onih koji imaju vremena za potragu, a ni od onih koji su radi da izdvoje znatnu sumu novca za neki od komada nameštaja iz antikvarnice, otkrćemo vam kako možete ubrzati vreme na prilično jednostavan način - pomoću kontrastnih nijasi akrilne boje i tečnih medijuma koji će stvoriti pukotine . Dakle, možete napraviti svoju verziju istorije na komadu nameštaja ili bilo kakvom dekorativnom predmetu, bez obzira da li on zaista skriva godine ili ne.

 

 

Lak sa efektom pukotina

Na tržištu postoje različiti proizvodi koji su namenjeni stvaranju pukotina na slojevima boje i laka, pa samim tim i više načina da dođete do njih. Jedan od takvih proizvoda je lak sa efektom pukotina - specijalizivan proizvod koji izaziva da akrilna boja koja je nanešena preko njega puca, a kroz pukotine proviruje boja koja je baza. Što je veći kontrast između boje baze i boje koja je nanešena kao završna, efekat je vidljiviji.

 

Za postizanje ovog izgleda biće vam potrebno (pored laka za pukotine): primer , dve različite akrilne boje, četkice ili sunđeri kojim ćete nanositi boju i lak i fen kojim možete ubrzati proces sušenja.

 

 

Kako se koristi lak s krekl efektom?

1. Na pripremljenu površinu koja može biti od drveta, stakla, metala, keramike, porcelana ili sličnog materijala, nanećete sloj prve akrilne boje i pustiti da se dobro osuši.

2. Naredni korak je nanošenje laka sa efektom pukotina - tečnost koja je na vodenoj osnovi i nakon sušenja postaje potpuno providna i bezbojna. Nanesite ga četkom i vodite računa da sloj svuda bude jednake debljine kako bi se ravnomerno sušio.

3. Nakon što se sloj laka prosušio, nanećete drugu nijansu akrilne boje. Već ste shvatili da je najbolje da ona bude u kontrastnom odnosu sa baznom bojom (ako za bazu koristite belu, za završnu boju uzmite crnu, i obrnuto). Kod ovog premaza je bitno kako ćete ga nanositi, da li četkom, sunđerom, potezima u jednom smeru ili bez reda - od toga će zavisiti izgled pukotina. Takođe je bitna i debljine sloja boje – što je tanji to će pukotine biti sitnije i finije, a ako je sloj deblji pukotine će biti grublje i ostrvca boje veća. Kako se boja bude sušila pucaće i otkrivati prethodnu boju, a vi ćete u dva minuta odgledati proces za koji su inače potrebne decenije.

 

 

Ovaj lak se može koristiti i u obrnutom postupku - kada želite da se vaš rad providi kroz neku staklenu površinu. U tom slučaju ćete (ako je u pitanju dekupaž tehnika, na primer) prvo zalepiti sliku, zatim ćete naneti sloj laka za efekat pukotina, a preko njega kada se prosuši nanećete boju koja želite da ispuca. Postepeno će se pojavljivati pukotine, a kada boja koja je ispucala bude potpuno suva premažite drugu boju koja će se provideti kroz pukotine.

 

 

Nakon što ste dobili željene pukotine i završni slojevi boja se osuše, možete dorađivati površinu u tehnici dekupaža, oslikavanjem, pozlaćivanjem ili patiniranjem ... a možda ste koristili obrnuti postupak ili vaša ideja ide u sasvim drugom pravcu, pratite je. U svakom slučaju, preporučljivo je da kao završnicu premažete sloj akrilnog laka (neka se boja prethodno dobro osuši, ako niste u žurbi neka sušenje potraje bar jedan dan). Osim što će lepše izgledati, lak će zaštititi površinu od prljanja i sprečiti zavlačenje prašine u pukotine.

 


Views and questions VISITORS

6 Mogućih Podloga za Dekupaž - a Nisu Drvo!

Pored toga što dekupaž tehniku možete koristiti na drvetu, tehnikom dekupaža možete ukrasiti i neke druge materijale. Ako se do sada niste usuđivali jer niste bili sigurni koja je procedura i kakav će biti krajnji rezultat, dajemo vam nekoliko saveta za pripremu različitih površina. Pratite ih i ispoštujte kako bi vaš mali projekat imao uspešan kraj, a vaše delo bilo trajno. Neće vam trebati nikakva posebna sredstva ili alati, sve možete uraditi onim što sasvim sigurno već imate u radionici ili kuhinji (poput komada šmirgle, alkohola, sirćeta, deterdženta, starih krpa i ubrusa) tako da nemate opravdanje za preskakanje i izbegavanje ovog koraka.

Dekupaž na metalu

Stari metalni predmeti često su jako zanimljivi i inspirativni. Verovatno imate kutak u kom skladištite konzerve od zimnice i bebi hrane ili ih svakodnevno bacate, a ne pada vam na pamet da ih možete ukrasiti i dobiti lepe i korisne stvari uz samo malo kreativnosti. Takođe, lokalne antikvarnice i buvljaci bi mogli biti dobar izvor metalnih stvari na kojima možete raditi.

 

 

Povedite računa da ih pravilno pripremite pre početka krativnog dela posla - očistite prljavštinu sunđerom nakvašenim vodom i deterdžentom (ukoliko je prljavština uporna možete je očistiti četkom i pastom napravljenom od sode bikarbone i nekoliko kapi vode). Zatim ošmirglajte finom šmirglom neravnine i izbočine, a ako ima starih slojeva boje koji se ljušte potrudite se da ih ostružete što je bolje moguće. Zagledajte da li na metalu ima delova sa znakovima korozije, ukoliko ima najbolje bi bilo očistiti ih i stopirati sredstvom koje možete naći u farbarama. Takođe, ako je vaš metalni predmet nov i ima idealno glatku površinu dobro bi bilo proći ga šmirglom kako bi se prvi sloj (primera, geso preparature ili akrilne boje) bolje vezao.

Dekupaž na staklu i porcelanu

Stvari od stakla i porcelana su jednostavne kada je priprema u pitanju. Sve što je potrebno je da ih dobro operete. To možete uraditi vrućom vodom, sapunicom i krpom, ili još bolje - alkoholom koji će skinuti eventualne masnoće i omogućiti boji da bolje prijanja (možete odmah krenuti i sa lepkom). Ukoliko primetite da ima kamenca možete koristiti sirće da ga uklonite (česta pojava na korišćenom staklu). Dakle, ako imate neki stari komad stakla ili porcelana ( rasparene čaše, šolje, stare vaze i činije), bacite se na posao i osvežite svoj dom novim ukrasom.

 

 

Dekupaž na keramici

Keramika sa kojom možete imati posla takođe ne zahteva posebnu pripremu jer je već glatka i bez neravnina. Ako se pak desi da ima nekih pukotina ili oštećenja, njih je potrebno popunit keramičkim kitom ili sličnim punjenjem, ostaviti da se dobro osuši, pa finom šmirglom izravnati neravnine koje su se javile. Na ovaj način možete čak i zalepiti polomljeno posuđe, a onda mu dati novo ruho dekupažom.

 

 

Savetujemo da koristite lepak koji je namenjen ovoj podlozi poput dekupaž laka i lepka za keramiku (ako radite sa njim možete sliku dodatno fiksirati pečenjem u rerni kako bi bila trajnija). Primer za podlogu je poželjan ali nije neophodan, procenite sami na osnovu boje podloge i osobina upojnosti.

Dekupaž na svećama i sapunu

Verovatno nije potrebno da vam kažemo da birate deblje sveće, tanke će suviše brzo izgoreti i nisu zahvalne za rad. Što se tiče sapuna, bitno je samo da ne budu previše masni. Možete ih čak kasnije najnormalnije koristiti, ali će se rad naravno skinuti. Sapun urađen tehnikom dekupaža je zaista lep poklon.

 

 

Dekupaž na tekstilu

Još jedna mogućnost koju dekupaž pruža - ukrašavanje tekstila. Odlučite se za prirodne materijale sa što manje elastina, na njima će realizacija vaše ideje sigurno uspeti. Neka komad bude čist i prepeglan kako bi vam proces rada bio lakši i jednostavniji. Naročito je bitno da bude opran ukoliko koristite novo parče tekstila jer je moguće da na sebi ima različite hemikalije koje ga štite od prljanja i gužvanja tokom transporta i izlaganja, a koje mogu ometati moć vezivanja boje ili lepka koji nanosite. Kad smo već kod lepka - koristite one koji su namenjeni za ovu vrstu podloge kao što je dekupaž lak i lepak za tekstil i nemojte zaboraviti fiksiranje peglom jer to čini rad trajnim.

 

 

Da li vam je uopšte palo na pamet da možete ukrasiti staru majcu, platneni ruksak, platno na espadrilama i baletankama ili stare jastučnice čiji izgled vam je dosadio? A naići ćete i na stvari od tekstila za kreativni rad (kecelje, torbe, vrećice, jastučnice) skrojene baš da bi bile „dekupažirane“.

 

 

Jasno je da ste nestrpljivi da što pre zaronite u slikanje i lepljenje, ali znajte da je zaista bitno da pre toga proverite komad na kom radite i pravilno ga spremite ako zahteva pripremu - sve to će vam olakšati kreativni deo posla, biće veće uživanje raditi, a i obezbedićete trajnost svog dela. Zamašćena ili prašnjava površina je siguran znak da će vaša boja lako skliznuti i oljuštiti se, te nemojte rizikovati jer nema razloga za to. Pokušajte da uživate i u pripremi kao u kreativnom delu koji će doći kasnije.


Views and questions VISITORS

college education
college education
05.10.2017 09:47
higher education degree
higher education degree
04.10.2017 23:29
education sites
education sites
04.10.2017 01:55
education college
education college
03.10.2017 03:47
education school
education school
02.10.2017 16:25
career guidance
career guidance
02.10.2017 05:01
dept of edu
dept of edu
01.10.2017 17:42
homeschooling
homeschooling
01.10.2017 06:51
educational websites for students
educational websites for students
30.09.2017 20:40
college degrees
college degrees
28.09.2017 13:22
online education programs
online education programs
27.09.2017 12:36
college education
college education
25.09.2017 04:46
importance of education
importance of education
24.09.2017 21:57
masters education
masters education
24.09.2017 11:57
article on health tips
article on health tips
07.07.2017 00:28
national health advice
national health advice
06.07.2017 02:08
health care related articles
health care related articles
05.07.2017 05:23
business finance websites
business finance websites
02.07.2017 23:42
dept of edu
dept of edu
30.06.2017 01:46
education for all
education for all
28.06.2017 00:34
employment search website
employment search website
25.06.2017 17:24

9 Koraka u Pripremi Drvene Podloge za Dekupaž Koje Morate Slediti

U jednom od prethodnih tekstova smo pisali o materijalima i alatima kojima se morate opremiti pre nego se upustite u dekupaž, pa smo se složili da bi bilo zgodno uputiti vas i detaljnije u to na kojim sve podlogama možete raditi, odnosno, od kog materijala mogu biti predmeti koje ćete „dekupažirati“. Svi smo na početku imali dilemu na čemu se „sme“ raditi, na čemu ne, a osim toga i dilemu kako pripremiti površinu i kako se kasnije ophoditi prema ukrašenim predmetima. Zato smatramo da bi bilo korisno popričati ovog puta upravo na temu  stvari kojima možete dati novi izgled pomoću dekupaža i kakvu pripremu te stvari zahtevaju.

 

 

Dekupaž na drvetu

Po tradiciji, za dekupaž su rezervisane drvene površine. I danas je drvo najzastupljenije kao podloga za ovu tehniku, pa ćemo najviše vremena posvetiti priči o pripremi drvenih komada.  Ako niste od strpljivih i deo oko pripreme ubija vašu volju i kreativnost, možete se odlučiti da kupite neki od predmeta za kreativni rad i odmah prionuti na glavni deo posla. Ako ste se pak odlučili da renovirate i ukrasite svoj stari stočić, komodu ili kutiju za nakit, moraćete da se pozabavite pripremom. Sledite naredne korake i budite bez brige.

 

 

1. Proverite da li na drvetu ima plesni i buđi. Ako su prisutne možete ih ukloniti alkoholom, sirćetom ili sredstvom iz farbare koje je namenjeno za to.

2. Ima slojeva stare boje koji su ispucali i ljušte se? Pametno je da uklonite sve jer će otpasti svakako, pre ili kasnije. Takođe, dobro bi bilo da su prelazi između delova gde ima boje i onih sa kojih je oljuštena glatki (upotrebite na  kratko finu šmirglu ako niste sigurni).

3. Ukoliko vaš plan rada to zahteva, uklonite sve kukice, bravice, ručke i šarke sa nameštaja, pa rupe od šrafova popunite lepkom za drvo i ošmirglajte. Ako nije neophodno, možete ih jednostavno obojiti (voštanom pastom, na primer) i poštedeti sebe od problema oko uklanjanja i zamene.

4. Pažljivo očistite svu prašinu, prljavštinu i garež sa rastvorom vode i deterdženta, pa ostavite da se potpuno osuši.

 

 

Dodatne provere drvene podloge

Sledeće što je potrebno je da dobro zagledate svoju podlogu i slojeve boja na njoj.
Moguće je da ispred sebe imate:

5. Drvo koje ranije nije tretirano bojama i lakovima – možete ga samo ošmirglati, ako je potrebno. Uverite se da je čisto i suvo i slobodno krenite sa uobičajenom procedurom (primer, akrilna boja, lepak i salvete...).

 

 

6. Ako je površina bojena i lakirana ranije i ako ste sigurni da je korišćena boja na vodenoj bazi koja je mat, možete sasvim normalno nanositi sledeći sloj.

7. Za slučaj da je površina ima visok sjaj a uverili ste se da je korišćena boja na vodenoj bazi, dobro bi bilo ošmirglati je malo da bi boja koju ćete sledeću naneti imala za šta da se „uhvati“.

 

 

8. Ako na drvetu ima boje i ako zaključite da je na uljanoj bazi, najbolje bi bilo ošmirglati je u potpunosti i doći do boje drveta (kombinovanje uljanih i akrilnih boja nikako nije preporučljivo, jer kao što znate, voda i ulje su supstance koje se ne mešaju i ne podnose najbolje pa bi bojeni slojevi bili kratkog veka – počeli bi da pucaju i ljušte se).

9. Iverica - Ako imate posla sa ivericom ili sličnom vrstom podloge koja nema moć upijanja, potrebno je da je blago ošmirglate kako bi sloj boje koji ćete naneti bolje prijanjao i zadržao se.  Naravno, nakon šmirglanja dobro očistite svu prašinu koja je nastala u tom procesu. Preporučujemo i da obavezno koristite primer na ovom tipu podloge. Od ovog materijala obično su napravljeni ormarići u kupatilu i kuhinji.

 

 

I bez obzira što ste nekad sigurni u to kako je tretirano drvo pre nego što je došlo kod vas na ulepšavanje, uvek je dobro testirati površinu na to koliko dobro prima boju i primer. Nanesite boju na mali deo, ostavite da se osuši preko noći i ujutru proverite noktom da li se boja guli. Ako se to dešava, moraćete da posvetite više vremena pripremi - šmirglanju i primiranju.


Views and questions VISITORS

Eugeneorisp
Eugeneorisp
01.05.2017 15:50

7 Stvari Koje Mora da Zna Svako ko Želi da Proba Dekupaž

S obzirom da ste ovde, verovatno razmišljate o tome da počnete da se bavite dekupažom.  Možemo vas ohrabriti i reći da je dekupaž lepa, a istovremeno jednostavna i pristupačna tehnika. Nećemo upućivati obeshrabrenja i govoriti o tome da iziskuje dosta novca i vremena, jer smatramo da i nije baš tako.

 

 

Koliko je novca neophodno?

Što se tiče novca - najneophodnije vam je ono što se zapravo ne može kupiti: osećaj za kolorit, smisao za kompoziciju, malo preciznosti i malo više kreativnosti. Sigurni smo da sve to posedujete i da vas je upravo to i dovelo na ovaj blog. Jeste istina da će vam biti potrebne i stvari koje morate kupiti i izdvojiti novac za njih, ali su to sitnice u odnosu na ono što ćete dobit kao krajnje rezultate. A kada govorimo o vremenu, dekupaž zaista nije zahtevan ni po tom pitanju - možete mu se posvetiti  dva, tri ili pet sati u kontinuitetu, a možete se jednom radu vraćati i više puta na po 15 munuta kada vam obaveze dozvole (proces rada to dopušta).

 

 

Ovom prilikom, kao početak priče o jednoj tehnici sa dugom istorijom, pišemo o materijalu koji morate pripremiti pre nego se prvi put upustite u „dekupažiranje“.

Predmet za ukrašavanje

Počnite od predmeta koji planirate da ukrasite - Podloga može biti od drveta, stakla, metala, keramike ili porcelana, pa i tekstila... Zapravo, može to biti bilo šta, samo, vodite računa kakvu pripremu koja podloga zahteva i koje materijale može podneti.

 

 

Za prvi rad odaberite predmet manjih površina, možete da iskoristite nešto što već imate kod kuće i date mu novi izgled:  kutijica, tegla, drvena ploča, nešto na čemu ćete, praktično, provežbati. A već za sledeći rad možete sebi nabaviti neki od predmeta namenjenih za kreativni rad.

 

 

Primiranje podloge

Primer (neko će reći prajmer) - Možda vam ne zvuči poznato, ali obratite pažnju na ovaj proizvod. Nanosi se kao pripremni sloj i neophodan je ako planirate da radite na staklu, metalu, plastici ili lakiranim površinama. Primer će pomoći da se slojevi koje nanosite nakon njega vežu za podlogu i kasnije ne gule sa nje. Za stvari poput sapuna, sveća ili tekstila vam neće biti potreban.

 

 

Akrilne boje za dekupaž

Nakon primera za podlogu (ili u nekim slučajevima direktno na podlogu) biće potrebno da nanesete akrilne boje. Poželjno je da imate svetlije nijanse poput slonove kosti, bele, puder roze, jer će se štampa sa salvete bolje videti i lepše izgledati na svetloj podlozi.  I uz to par tamnijih boja (braon, maslinasto zelenu) koje ćete koristiti za postizanje efekata starine (pojasnićemo kroz naredne blogove). Dovoljno će biti 4-5 boja za početak, a kasnije ćete paletu proširiti prema svojim potrebama.

 

 

Lepak za dekupaž

Čućete ili pročitati da u ovu svrhu možete koristiti i bilo koji lepak za drvo, međutim, nakon dosta eksperimenata sa lepkom, savetujemo da koristite onaj koji je namenjen baš za dekupaž.  Njegova gustina je prilagođena za potrebe ove tehnike, nema previše vode u sebi, suši se brzo i najbitnije - kada se osuši ne požuti. Postoji još  jedan praktičan proizvod na ovu temu, a to je lak i lepak za dekupaž - jedan proizvod koji možete da koristite i kao lepak i kao završni, zaštitni sloj.

 

 

Salvete za dekupaž

Kažemo salvete, jer pričamo o dekupažu za početnike, ali nije to jedino što možete koristiti. Mogu to biti različiti štampani motivi, pirinčani papir, ukrasni papiri, fotografije, isečci iz novina ili kanapi. Međutim, svi ti drugi materijali zahtevaju dodatne pripreme pa ćemo, za sada, samo o salvetama  jer je sa njima najlakše raditi, a efekat je najlepši, rekla bih. Možete upotrebiti  bilo koju troslojnu salvetu sa motivom koji vam se dopada, s tim da vam je potreban samo prvi sloj na kom je štampa. Njih možete kupiti na komad, danas ih ima u ponudi sa različitim, bogatim motivima.

 

 

Lak za dekupaž

Završni lak za dekupaž će fiksirati slojeve i zaštititi rad od spoljašnjih uticaja. Potreban vam je akrilni lak (na vodenoj bazi) koji je bezbojan i providan, a možete ga naći u mat ili sjajnoj varijanti. Takođe, kao što smo već rekli postoji proizvod koji je lak i lepak u jednom pa isti proizvod možete koristiti i za jednu i ya drugu svrhu.

 

 

Četkice za dekupaž

Za početak, neka to budu 3-4 ravne četkice različitih širina. Koristićete ih za nanošenje primera, akrilne boje, za nanošenje lepka i ravnanje salveta i za lakiranje. Takođe, možete imati i nekoliko četkica sa sunđerom kojima je lakše nanositi boju na veće površine.

 


Makaze

Naravno, često će vam biti potrebne za različita seckanja. Nekada je nezgodno seći tanane slojeve salveta njima, pa ćemo vam otkriti nekom prilikom kako to da radite pomoću četke i vode. Pored makaza, imajte pri ruci i komad fine šmirgle, trebaće vam kada nanosite više slojeva boje i za efekte koji se prave pomoću vintage (starinski izgled) medijuma. Obezbedite i mušemu ili stare novine kojima biste zaštitili radnu površinu i nešto ubrusa ili starih krpica.

 

 

Ovo bi bila osnova, ali jedna ozbiljna osnova sa kojom se i te kako mogu napraviti prava mala umetnička dela. Kako se budete zaljubljivali u ovu tehniku (što će se sigurno dešavati, moramo vas upozoriti na to), porašće i potreba za novim materijalima za dekupaž, medijumima i priborom poput laka sa efektom pukotina, vintage medija, voštanih pasti, akrilnog laka sa šljokicama, a možda poželite svom delu da date posebnost olovkom sa tečnim biserima.

 

I još jedna stvar - slobodno budite važni dok seckate i lepite. Ja se uvek tako osecam dok se bavim dekupažom od kada sam čitala o njegovoj istoriji i saznala informaciju da su se njime ranije (od 12. veka čak) bavili isključivo pripadnici najviših slojeva (bilo je jako teško doći do materijala, a pritom je bio i izuzetno skup).  Ta činjenica i sam proces rada me malo ponesu u prošlost, pa se onda vratim 21. veku i tome da sam prava srećnica što sam tu gde jesam i što mogu tako lako doći do materijala.


Views and questions VISITORS

NGUzNT